Mănăstirea Jonang Chamda a fost fondată de marele învățat Tsangwa Gelong Khenchen Ngawang Chöphel Gyatso. El s-a născut în anul tibetan al maimuței, 1788, într-un loc numit Zeyul Rapkha și a primit învățături de la mulți maeștri printre care Konchok Jigmey Namgyal Latse Ngawang Gyaltsen (reîncarnarea lui Tsangchen), Won Sangye Gyatso, Kongtrul Yonten Gyatso și Karma Wosal Gyurme și a fost hirotonisit de către Panchen Rinpoche Tenpé Nyima.

A primit învățătura profundă a stadiilor de generare și întregire Kalachakra și alte învățături din școlile Jonang, Gelug, Kagyu, Nyingma și Sakya și a ajuns să aibă realizări înalte.

Printre discipolii săi se numără Bhamda Thupten Gelek Gyatso, Zongchen Pal Trul, Shechen Vero, Jamgon Kongtrul și mulți alții. În cel de-al paisprezecelea ciclu al calendarului tibetan, în anul iepurelui, 1849, a fost construită mănăstirea Chamda, numită după muntele în spatele căruia este situată. De atunci este adăpost pentru practicanții Jonang și urmează tradiția lui Lama Tsangwa.

În timpul revoluției culturale, mănăstirea a fost aproape distrusă și multe statui au fost complet demolate. Mulți dintre marii învățătorii de aici nu au putut să-și continue munca și au murit. În 1985 au fost întreprinse lucrări pentru restaurarea mănăstirii. La acel moment, primul învățător a fost Khésang Rinpoche, încarnarea lui Avalokiteshvara și al douăsprezecelea lama al mănăstirii. Al treisprezecelea lama a fost Khen Rinpoche Kunga Sherap Saljé Phuntsok Jungney.

În cadrul mănăstirii Chamda există trei centre: centrul de practică Samten Ling, Thosam Ling shedra și Lobchung Losel Ling. La Thosam Ling calugării studiază învățăturile atotcunoscătorului Dolpopa Sherab Gyaltsen, ale lui Jetsun Taranatha, ale lui Ngawang Lodrö Drakpa și ale lui Jamyang Bhamdha Lama Thupten Gelek Gyatso, precum și cele cinci sutre și cele patru clase de tantra. Practicanții din Samten Ling urmează practica celor șase Vajra Yoga și multe altele.

Studenții de la Losel Ling, studiază scrisul, cititul, gramatica, practicarea ritualurilor, astrologia, poezia, logica, medicina și istoria. Din 1994 peste 40 de călugări au obținut permisiunea de a se angaja în practica Dharma. Acum mănăstirea adăpostește 216 de călugări permanenți și aproximativ 300 în total. Există o sală de adunare, o sală de servit ceaiul, un altar Kalachakra, o sală de învățături, o bibliotecă, un centru pentru retrageri și aproximativ 100 de camere pentru călugări. Multe ritualuri se desfășoară cu ocazia datelor importante din calendarul tibetan.

Învățători rezidenți la mănăstire

Lama Lutrin și Khen Rinpoché Kunga Sherab Saljé

Unul dintre contemporanii lui Lama Lutrin, Khen Rinpoché Kunga Sherab Saljé, a fost discipolul lui Lodrö Drakpa și a primit învățături vaste în toate cele opt mari linii de practică. La fel ca Lama Lutrin, când restricțiile religioase au fost ridicate în 1980, Khenpo Sherab a depus eforturi semnificative pentru a revigora învățăturile, nu numai din cadrul tradiției Jonang, ci și în alte tradiții.

Khenpo Sherab a fost primul mare lama din tradiția Jonang care a călătorit în India și Nepal unde a dat învățături celui de al paisprezecelea Dalai Lama și tutorelui lui Karmapa, Bokar Rinpoché.

Din 1992 principalul lui discipol, Khenpo Lobsang Chödrak, a predat Dharma Jonang călugărilor de la Chamda. În perioada petrecută în mănăstirea Chamda, Khentrul Rinpoché a studiat Zhentong Madhyamaka cu Khenpo Sherab și a scris un scurt tratat care a clarificat multe aspecte ale acestei teme.